Monday, April 6, 2009

لماذا كانت هذه المدونة؟؟

بصراحة زهقت!
- زهقت من كم التناقضات الرهيب اللي باشوفه دايماً ومع ذلك نادراً ما ألاقي حد واخد باله أو ربما الناس واخده بالها بس ما حدش بيتكلم، علشان كده قلت أتكلم، أنا عارف ان كلامي مش ها يقدم ولا يأخر (بس مين كان قال ان هدفي أقدم ولا أأخر).
- زهقت كمان من السكات والسلبية اللي أنا فيها (ومعايا 99,9999% من شعب مصر) ، تصوروا بقالي أكتر من اتنين وعشرين سنة باتابع الجرايد والأخبار وبأقراأ كتب ومقالات ومدونات ومناقشات ومع ذلك ما افتكرش اني في مرة شاركت ولو برأي في منتدى (غير يمكن 3 أو أربع مرات) ولا بعتّ رأيي لجريدة أو كاتب رغم اني كتير باكون آراء وتصورات أو باشوف افتراءات ومغالطات تستحق أني ما اسكتش عليها ورغم ذلك دايما باسكت والحجج مختلفة، مرة علشان مش فاضي اكتب وانظم الكلام وابعته ومرة علشان مش مقتنع ان ده هيغير حاجة ومرات لاني باقنع نفسي ان غيري أقدر على الرد فممكن اسيب الفرصة له وما اشوشّ عليه وممكن اخترع لستة أسباب طويلة تدعوا للسلبية.
علشان كده انا باكتب في المدونة دي وأنا ناوي أكتب عن التناقضات اللي باشوفها واسجل ده للزمن فقط.

No comments:

Post a Comment

ad