Sunday, June 28, 2009

السواقة في مصر

الواحد مش عارف يروح فين في البلد دي، نفسي أسوق العربية في الشارع وأنا مش متنرفز ولا متعصب، بس واضح إني علشان أعمل كده لازم أقضي مشاويري بعد الفجر على طول، وعلى فكرة أنا كنت باعمل كده أيام امتحانات البكالريوس فعلاً، كنت باخرج من البيت بعد الفجر على طول مع ان الطريق للكلية كان بياخد 45-50 دقيقة، أنا هنا طبعاً باتكلم على السواقة على طرق الأرياف مش السواقة داخل المدن أو على الطرق السريعة اللي بتعتبر نعيم بالنسبة للطرق اللي باقول عليها، يوم الجمعة اللي فات كان عندي مشوار سريع والطريق المفروض يباخد 30-40 دقيقة، وخرجت من البيت الساعة 3 ونص عصراً وكان الطريق هادي كعادة الطرق نواحينا في هذا التوقيت حيث يوم الأجازة والدنيا حر وماحدش هايخرج من بيته إلا مجبر، وكان المشوار في طريق ما مشيتش عليه من فترة طويلة، ولقيت الطريق متكسر ومتبهدل علشان مشروع صرف صحي أو حاجة من هذا القبيل، ووصلت خلال ساعة أو أكثر قليلاً، وطبعاً العربية اتبهدلت على الآخر، وأنا راجع كان قدامي 3 خيارات لطرق بديلة ولكن وجدت أن 2 منها برضة مشغولة بأعمال حفرلأسباب مختلفة فلم يكن أماي سوى طريق واحد هو أطولهم وأضيقهم، وطبعاً كانت معاناة مريرة ، المشكلة إننا في مصر ماعندناش مبدأ احترام الطريق، وكل واحد بيتصرف كأن الطريق ده ميراثه من بقية أهله يعمل فيه اللي هو عايزه، من أكتر الحاجات اللي بتضايقني مثلاً السواقين المتخلفين عقلياً اللي بيوقفوا عربياتهم على الطريق ولازم طبعاً تكون كلها على الأسفلت علشان يغسلها، ومش مشكلة عنده أن عرض الطريق أصلاً يكفي بالكاد لمرور سيارة أخرى وأن الطريق فردي وعليه حركة كبيرة، المهم ان عربيته تتغسل بدون ما يطين تحتها، ويشاركهم في ذلك سائقي التكاتك، وطبعاً دي أقل بلاويهم ، التكاتك دي مجرد منظرها على الطريق كافي لاستفزازي، فما بالك إذا كانت ماشية بدون مراعاة لأي قاعدة أو قانون ، مافيش مشكلة عندي يمشي في اليمين أو الشمال ولا في التنقل بينهما وطبعاً الوقوف في أي وقت أو أوان، والإشارات بالنسبة له مجرد زينة ليس لها استخدام غير علشان تدي منظر للتكتك في الأفراح، ومن البلاوي الكبيرة اللي بتقابلها الجرارت الزراعية اللي بتقعد ترقص في رشاقة على الطريق ولا تسمح لأي كان إنه يعدي منها، وغيره وغيره وغيره ، مش عارف أقول إيه وأسيب إيه، المهم ابقوا اتطمنوا عليّ لو غبت عنكم كتير لتكون مرارتي اتفقعت ولا جالي انهيار عصبي من الأشكال دي.

1 comment:

  1. طب تعمل ايه لو سايق فى شارع ضيق حارة واحدةو العربية اللى قدامك وقفت فجأة فى وسط الشارع و جه واحد وقف جنب شباك العربية دى و سند عليه و عمال يضحك و يتسايرمع سواق العربية دى و تزمر و تقلب نور و هفيش فايدة و فضلوا كدة بتاع 3 دقايق مع العلم ان فى مكان فاضى يركن فيه على بعد 8 متر و كل ده لان اللى سايق واحدة ست لو كان راجل مكنش قدر يعمل كدة طبعا
    إمضاء واحدة بتعانى من السواقة فى مصر

    ReplyDelete

ad